چگونه سایت را سئو کنیم ؟
نوشته شده توسط : javaneh

فرض کنید یک فروشگاه لباس دارید. فروشگاه‌ِتان را برای جذب مشتری آن را تزیین می کنید و حسابی به ظاهر فروشگاه‌تان می‌رسید. دکوراسیون داخلی و ویترین فروشگاه خودتان را به‌گونه‌ای می‌چینید که هرکسی که از کنار فروشگاه شما رد می‌شود را مجذوب کنه. اما فرض کنید باوجود تمام این ویژگی‌ها، فروشگاه‌ِتان در یک کوچه بدون رفت آمد است و هیچ‌کسی هم از اونجا رد نمی‌شود تا فروشگاه شما را ببیند و با این اوضاع همه زحماتتون بی‌نتیجه می‌شود. حالا همین موضوع را برای یک وب‌سایت فروشگاهی در نظر بگیرید؛ اگر وب‌سایتی باوجود طراحی زیبا، ورودی نداشته باشد، چه‌کاری باید انجام داد؟ ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که چگونه سایت را سئو کنیم.

چگونه سایت خود را سئو کنیم پاسخ یک کلمه است! سئو . این راه‌حل شما برای دیده شدن شما در اینترنت است.

 

سئو چیست؟

به مجموعه کار هایی که بر روی سایت انجام می دهیم تا هنگام جستجوی کاربران در گوگل در رتبه‌های بالاتر قرار بگیریم و از این راه بازدید سایت‌ِمان را افزایش بدیم، سئو می‌گوییم.

به‌طور مثال اگر شما یک وب‌سایت با سئو خوب درزمینهٔ فروش پوشاک راه‌اندازی کردید و در سایت یک مقاله‌ای با عنوان ست کردن مانتو با شلوار را داشته باشید، زمانی که مخاطبی با عبارت “چگونه مانتو را با شلوار ست کنم” در گوگل جستجو کند، سایت شما شانس بیشتری برای نمایش در نتایج اول گوگل را دارد.

 

مراحل انجام سئو سایت

خب تا اینجا گفتیم سئو چیست و کم‌کم بریم سراغ اینکه یاد بگیریم چطور سایت‌مان را سئو کنیم. ما یک دوره آموزشی کامل و رایگان هم درباره سئو داریم که می توانید آنجا موارد زیر را به‌صورت کامل یاد بگیرید. برای ورود به دوره بر روی لینک آموزش سئو کلیک کنید.

بطور کلی سئو به دو قسمت تقسیم می‌شود : سئو داخلی و سئو خارجی . در ادامه بهتون میگیم که هر کدوم چی هستند.

 

سئو داخلی

سئو داخلی (SEO On Page)، به طور خلاصه بهینه سازی داخل سایت برای رتبه گرفتن سایت. فاکتورهایی که در سئو داخلی باید به آن‌ها توجه کنید عبارت‌اند از:

  • ظاهر سایت
  • تجربه کاربری آسان
  • محتوا باکیفیت و سئو شده
  • عنوان نویسی جذاب
  • لینک سازی داخلی و خارجی
  • سرعت سایت
  • انتخاب کلمات کلیدی مناسب
  • و ….

 

1. بررسی وضعیت ظاهری و تجربه کاربری سایت

ظاهر سایت شما، درس مثل لباس های شما، نشان دهنده شخصیت شماست. هر چقدر که بتوانید ظاهر سایت جذاب تری داشته باشید، ماندگاری کاربر بیشتر می شود و همین نکته باعث افزایش رتبه در نتایج موتور جستجوگر می‌شود. بنابراین برای ظاهر سایت‌تان وقت بذارید.

وضعیت ظاهری مناسب :

حتماً شنیدین که “مردم عقلشون تو چشم‌ِشونه” این موضوع در سایت هم صدق می کند. کاربرانی که به سایت شما بازدید می‌کنند، اگر با نگاه اول از ظاهر سایت شما خوششون بیاد، یک اعتبار به شما می‌دهند و درصورتی‌که ظاهر سایت شما جالب نبود، به‌احتمال زیاد سایت را ترک خواهند کرد. پس به طراحی ظاهر سایت، اهمیت بدهید. پیشنهاد می‌کنم اگر دانش‌تان درزمینهٔ استفاده از رنگ‌ها در طراحی کم است حتماً از یک طراح حرفه‌ای استفاده کنید که سایت‌تان ظاهر بهتری داشته باشه.

 

تجربه کاربری :

در ابتدا می‌خواهیم تجربه کاربری را با یک مثال بهتون توضیح بدیم؛ فرض کنید وارد فروشگاه کفش می‌شوید. معمولاً کفش‌های مردانه، زنانه و بچگانه هرکدام در قسمتی هستند اما می‌بینید که هر دو در یک قسمت هستند و سرگردان می‌شوید؛ سپس وقتی‌که کفشی را انتخاب کردید و می‌خواهید در آینه نگاه کنید، اما می‌بیند که آینه‌ای نیست و بازهم سرگردان می‌شوید. سپس می روید هزینه کفش را پرداخت کنید اما صندوق‌داری شما نمی‌بینید و متوجه می‌شوید صندوق‌دار در ته فروشگاه است. شما قطعاً دیگر تمایلی به خرید از آن فروشگاه را نخواهید داشت. همین موضوع در سایت‌ها هم صدق می‌کند. باید صفحه سایت را به‌گونه‌ای طراحی کنید که کاربر دسترسی راحتی به تمام امکانات و دسته‌بندی محصولات داشته باشد.

تجربه کاربری مناسب می تونه در رضایت کاربران‌تان تأثیر بسیار زیادی داشته باشه و از این طریق می‌توانید مشتری‌های بیشتری هم برای خودتون پیدا کنید. سعی کنید چشم خود را در طراحی سایت ریزبین‌تر و به جزئیات بیشتر دقت کنید. برای اینکه بهتر متوجه شوید ، پیشنهاد می‌کنیم به طراحی سایت‌های معروف و معتبر دقت کنید.

 

2. تحقیق کلمه کلیدی

مخاطبان شما برای رسیدن به نیاز خود با کلمات خاصی در گوگل سرچ می کنند. کاری که شما باید انجام بدید این است که این کلمات رو تشخیص بدید و بر اساس آن‌ها محتوا سئو شده تولید کنید تا بتوانید بیشترین مشتری را برای خودتان جذب کنید. برای توضیح کامل تر موضوع می تونید آموزش پیدا کردن کلمه کلیدی رو مشاهده کنید.

 

3. تولید محتوا ارزشمند

از آن جایی که گوگل به رضایت کاربر اهمیت می‌دهد، بنابراین باید به نیاز کاربر توجه کنید و مطالبی را بنویسید که موجب رضایت و رفع نیاز او شود. سعی کنید محتوای خوبی که تولید می‌کنید خیلی کوتاه نباشد؛ توجه داشته باشید که تنها طول محتوا مهم نیست. بلکه محتوای خوب باید مفید و کاربردی باشد. در این صورت مخاطب تا انتهای مطلب شما را دنبال می‌کند. این سیگنال خوبی به گوگل می‌دهد و شما را در رتبه‌های بالاتر قرار می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تولید محتوا، نکات و سئو کردن آن، می‌توانید مقاله نکات مهم در تولید محتوا را مطالعه کنید یا جلسات 12 تا 14 آموزش سئو را مشاهده کنید.

 

4. بهبود سرعت سایت

فرض کنید وارد سایتی می‌شوید که با سرعت بسیار پایینی باز می‌شود. واکنش شما به این سایت چیست؟

قطعاً کلید برگشت را می‌زنید و از سایت خارج می‌شوید. بنابراین سرعت سایت موضوع بسیار بااهمیتی است. برای بحث سرعت چند نکته در زیر اشاره کردم که براتون مفید است :

 

1-4 استفاده از افزونه کش

خوشبختانه در وردپرس افزونه‌های کاربردی زیادی موجود است. یکی از بهترین افزونه برای افزایش سرعت سایت، افزونه راکت است .

 

4-2 استفاده از قالب بهینه

برای وردپرس قالب‌های بسیار زیادی در سراسر جهان وجود داره. حتماً از قالبی استفاده کنید که کد نویسی استانداری داشته باشد. اگر سایت‌تان فروشگاهی است قالب وودمارت گزینه مناسبی است و برای سایت‌های شرکتی و آموزشی قالب زفایر انتخاب خوبی است.

 

4-3 بهینه‌سازی تصاویر سایت

امروزه با رشد زیاد شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، مخاطبان حوصله کمتری نسبت گذشته برای مطالعه متن دارند؛ برای همین شما باید از عکس‌های جذاب و باکیفیت در صفحات سایت خود استفاده کنید. از طرف دیگر عکس‌های باکیفیت حجم زیادی از سایت را می‌گیرند و باعث کندی سرعت سایت می‌شوند؛ برای همین حتماً قبل از این‌که عکس را در سایت آپلود کنید، عکس‌ها را از طریق ابزارها، بهینه کنید. یکی از بهترین سایت‌هایی که حجم عکس‌ها را کم می‌کند، سایت compressjpeg  است.

من چندین عکس‌ها را بدون بهینه‌سازی در سایت آپلود کردم، آیا راه‌حلی برای من هم است؟

پاسخ مثبت است. برای این منظور شما باید از افزونه‌های کاهش حجم عکس مثل افزونه اسماش، استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که اگر از عکس هایی با فرمت PNG,JPG استفاده می‌کنید، آن ها را به فرمت WEBP یا SVG تبدیل کنید؛ این کار باعث حجم و درنتیجه باعث افزایش سرعت سایت شما می‌شود.

 

 4-4 نصب افزونه AMP برای سایت‌های خبری و مجله‌ای

در تاریخ 21 آوریل 2015 با افزایش کاربران موبایل گوگل amp را معرفی کرد. این تکنولوژی باعث میشه صفحات موبایل با سرعت بسیار بالاتری لود بشن و برای کاربر بسیار مفید است.

 

4-5 استفاده از حداقل افزونه در وردپرس

در نصب افزونه وسواس به خرج بدید. نصب زیاد افزونه هم خود باعث کندی سایت می‌شود. سعی کنید قبل از نصب افزونه به‌خوبی بررسی کنید که آیا واقعاً به این افزونه نیاز دارید و آیا این افزونه نیاز شما را برطرف می‌کند؟

 





:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 71
|
تعداد امتیازدهندگان : 27
|
مجموع امتیاز : 27
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: